Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:47:27

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Meditationspraksis
| | |-+  Meditations krise
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Meditations krise  (Læst 336 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Dato: August 24, 2010, 09:50:23 »

Jeg er kommet ind i Forhåbentlig midlertidig fase ... Når jeg meditere kan jeg ikke finde ro og kan ikke styre åndedræt eller tanker  Sad Når jeg så endelig får lidt ro og har siddet i et kvarter begynder min krop at "sveje" :/ mit hovede/overkrop køre bogstavelig talt frem og tilbage men er ikke sikker på at jeg fysisk gør det eller om det er en indre ide ..... .

nogen der kan hjælpe ...

I starten da jeg mediterede kom der svar på forskellige ting hvis jeg gik med tvivl eller hvad det nu var så kom der et svar uden at jeg tænkte over det , nu er det blivet en kamp at meditere  ...

Mvh Rasmus

Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: August 24, 2010, 10:07:13 »

Jeg er kommet ind i Forhåbentlig midlertidig fase ... Når jeg meditere kan jeg ikke finde ro og kan ikke styre åndedræt eller tanker  Sad Når jeg så endelig får lidt ro og har siddet i et kvarter begynder min krop at "sveje" :/ mit hovede/overkrop køre bogstavelig talt frem og tilbage men er ikke sikker på at jeg fysisk gør det eller om det er en indre ide ..... .

nogen der kan hjælpe ...

I starten da jeg mediterede kom der svar på forskellige ting hvis jeg gik med tvivl eller hvad det nu var så kom der et svar uden at jeg tænkte over det , nu er det blivet en kamp at meditere  ...

Mvh Rasmus

Kære Rasmus.

Du er bare rendt ind i det alle gør i starten: Ideen om at meditation betyder at man har ro og er klar i sindet.

Tillykke! Det er helt fint. Og smid så ideen væk igen  Wink

At meditere betyder at du bliver bekendt med. Bekendt med virkeligheden og sindet. Virkeligheden er at  sindet sjældent er stille og roligt, og at meditation betyder ro på puden (især i starten).
Det er under meditation at du observerer sindet, ikke kæmper i mod det som du gør, når du fortæller dig selv at meditation skal være sådan og sådan for at det er "rigtigt"

For det første så sætter du dig for en praksis som du vil lave fast i min. 3-4 uger. Altså den samme meditation hver eneste gang i 3-4 uger, så du har arbejdsro fra et sind der gerne vil noget nyt og mere spændende hele tiden. Og så tillader du alt at komme og alt at gå.
Lær sindet at kende. Giv slip på modstand og ideer.

Forvent ingen svar på noget som helst og tillad din krop eller dit hoved at svaje hvis det er det der sker. Observer, observer, observer, lad komme og gå.
Det er det meditation er til for. Ro og fred kan med tiden blive en heldig sideeffekt.

Og vær så tålmodig og overbærende med dig selv.

« Sidste ændring: August 24, 2010, 10:20:22 af Senshin » Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: August 24, 2010, 10:27:04 »

Senshin har givet dig et godt svar. Jeg vil lige tilføje, at hvis kroppen begynder at blive urolig / døsig (fx begynder at svaje frem og tilbage), bør du rette den. Krop og sind hænger uløseligt sammen, og det din krop udtrykker, vil dit sind følge op på. Det betyder bl.a at hvis du tillader kroppen at svaje i sløvhed, kan sindet blive tungt og nærmest klæbrigt - og hvis svajeriet kommer fra uro, vil også den manifestere sig i dit sind. Ret kroppen, så skal sindet nok følge efter. Og lad endelig være med at forsøge at kontrollere åndedrættet. Det bliver man bare svimmel af...

God fornøjelse!
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: