Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:46:59

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Buddhistisk filosofi
| | |-+  At eje og låne.
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: At eje og låne.  (Læst 501 gange)
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Dato: August 24, 2010, 08:07:19 »

Jeg har en lille problematik som jeg synes kunne være spændende at få vendt set i buddhistisk perspektiv.

Eksempelvis så holder vi af ting, nogen holder af bøger andre holder af film,cd-er m.v.

Så kommer der gæster og nogen gange en af de nære, åh må jeg ikke låne,ok,man kan ikke sige nej, mig selv,, en anden siger ja nogen gange, men så vender tingene ikke tilbage og så siger man nej,og det giver en lidt dårlig stemning hos den dom får afslaget. Heregud I må jo bare spørge efter det, og når man nu ikke lige kan lide at gøre det.

Konfliktskyhed parret med en god gang Dukha og begær, vil eje og samtidig omhu og passen på det vi  nu engang har.

Kender man problematiken.

Viggo
Logget
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 109

Vis profil
« Svar #1 Dato: August 24, 2010, 09:05:06 »

Jeg har flere gange lånt ting ud som jeg ikke har fået tilbage , og der er flere mennesker der står i stor gæld til mig fra min fortid,   men det gør ikke at jeg frygter at låne mine ting ud . Hvis det er en ting jeg virkelig er glad for så forklare jeg det til personen der vil låne det og håber på det bedste Smiley men hvis det så forsvinder er det ærgerligt men finder ud af jeg overlever uden Wink jeg har fået et meget aflsappet forhold til det jeg ejer og glædes ved at dele det med andre .. Er bestemt ikke konfliktsky men mener heller ikke at det burde kunne skabe en konflikt.. 

Så længe de ikke render med huset eller konen så går det vel Viggo    happy dancing

Hvis man stopper med at låne ting ud fordi man tvivler på det kommer igen er det vel lidt som hvis man smiler til folk og der er et par stykker der ikke smiler igen så stopper man helt med at smile  klø sig i håret

Kærligste hilsner Rasmus
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #2 Dato: August 24, 2010, 09:18:58 »

Jeg har en lille problematik som jeg synes kunne være spændende at få vendt set i buddhistisk perspektiv.

Eksempelvis så holder vi af ting, nogen holder af bøger andre holder af film,cd-er m.v.

Så kommer der gæster og nogen gange en af de nære, åh må jeg ikke låne,ok,man kan ikke sige nej, mig selv,, en anden siger ja nogen gange, men så vender tingene ikke tilbage og så siger man nej,og det giver en lidt dårlig stemning hos den dom får afslaget. Heregud I må jo bare spørge efter det, og når man nu ikke lige kan lide at gøre det.

Konfliktskyhed parret med en god gang Dukha og begær, vil eje og samtidig omhu og passen på det vi  nu engang har.

Kender man problematiken.

Viggo

Det gode med buddhistisk praksis og engangeret meditation er, at man ser dybt i visse konflikter og man er i stand til at finde en løsning. Selv.

Held og lykke
Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: August 24, 2010, 11:19:52 »

He he. Jeg har intet problem med at låne ting ud jeg ikke får igen - for jeg glemmer altid hvad jeg låner ud! Out of sight, out of mind  Undecided Lyder ikke særlig 'smart', men det giver absolut ingen dukkha - og i tilgift bliver jeg overrasket glad hvis en udlånt ting lige pludselig komme tilbage!  Kiss Det er som at få ekstra julegaver - og jeg eeelsker gaver  Smiley
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Taido
Full Member

Vis profil
« Svar #4 Dato: August 24, 2010, 06:09:03 »

Tak for forskellige svar fra forskellige mennesker med hver sin erfaring og tilgang til denne erfaring.

LIvet her og nu med dets valg og fravalg er der jo med eller uden buddhisme, men for mig at se så er tilgangen og valget af syn på tildragelser og problematikker noget af det som vi som forsøger st forstå hvad det går ud på ret så væsentlig.

Men vore gamle er faringer og valg påvirker jo stadig de valg vi tager her og nu, og det vil være svært,(hvem har sagt,det skal være nemt) bare at smide det væk. Huh?

Selve problemtikken jeg beskrev er jo "syltet" lidt ind da det er oplevet mellem nære familiemedlememr, en hustru som stadig er skeptiker, men bestemt ikke tabt bag en vogn og  familiemedlemmer som på papiret er meget længere ad vejen end jeg selv og så falder meget jo tilbage på lille mig, da jeg har lod biologisk og psykisk i  sindet eller ? på vedkommende.
 men jeg har det nok sådan at jeg også godt vil lære at være både givende, men alligevel ikke bare et siv som svajer for en stemning af frygt for konsekvenser.

Viggo
Logget
Morck
Jr. Member
**

Beskeder: 63

Vis profil
« Svar #5 Dato: August 25, 2010, 08:27:06 »

Så længe man ikke mister noget af sig selv, ik´ også. Men der er jo ting man har kært,- eks. en bog man har lyst til at læse igen, men jo som kan erstattes. Da skal man huske at vedkommende som låner fra en(også selvom man ikke får det tilbage igen), da selv har fået noget ud af det. Min ven nævnte eksempelvis for mig at han gerne ville købe en god spansk guitar til sine små søskende, hvorefter jeg tilbød ham min egen af 2 spanske guitarer til sølle 150 kr. Den er så meget mere værd, men jeg ved ikke om det at afgive den skulle have en højere eller lavere pris. Da opbygger jeg bare min egen værdiforståelse af min guitaren i materiel værdi, som jeg så afsætter andetsteds. I stedet ved jeg at min vens søskende får noget ud af min guitar, om den har været dyr eller billigt afsat. Jeg mister ikke som sådan noget af mig selv. Men den kan være svær og jeg forstår dig godt, Viggo.
Logget

"Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved" - Sokrates
Taido
Full Member

Vis profil
« Svar #6 Dato: August 25, 2010, 05:31:58 »

Hvor er det svært og lidt "farligt" at tage emner op som både er generelle og så går lidt tæt på, men jeg er glad for at de tilgange til problemt som I her viser er

konkrete og valg jeg og kan lære af. vi to herhjemme er nok ikke helt enige, men vi er jo også to individer som skal have udfordringer i tilgange til de måder vi reagerer på.

Men jeg kan trøste med, at det som vi så som et problem ikke udvikler sig til det, men forbliver en hændelse vi måske kan tage op igen i passende sammenhæng.

Kærligst Viggo
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: