Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Februar 05, 2012, 06:07:50

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
d. 7/2: Slagslunde kl. 19-21
d. 9/2: Odense kl. 19-22
d.12/2: Randers kl. 15-17

Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3304 Beskeder i 345 Emner af 50 Medlemmer
Seneste medlem: Solveig
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Troede jeg gjorde en god gerning- men ak !
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Troede jeg gjorde en god gerning- men ak !  (Læst 559 gange)
Shinmyo
Full Member

Beskeder: 105

Vis profil
« Dato: August 06, 2010, 06:17:59 »

Ja mit første indlæg bære desværre præg af min dumhed, og håber i bære over med mig  Sad

Da jeg var lille ville jeg gerne have en skildpadde, og synes de var meget søde. Dog syntes min mormor at en fugl ville være bedre for hun og min bedstefar havde hørt at skildpadder kunne bide . Jeg fik en fugl men som med mange andre børn er det spændende en tid og så heller ikke mere, efter jeg begyndte at praktisere buddhisme har jeg en slags medfølelse for alle. Og den her fugl som sad i sit bur og så så ensom ud havde jeg også ondt af , da jeg ikke føler jeg kunne stimulere eller den blev passet som den burde overvejede jeg at finde et godt hjem til den. Hos en der havde med fugle at gøre, og som har masser af kærlighed at give af.

Idag gjorde jeg det så , mens mine forældre var på ferie  Embarrassed Jeg brød mig ikke om det og det eneste der trøstede mig var at den fik det bedre nu.... Da mine forældre kom hjem fik jeg ikke den helt store forståelse, og som min far udtrykte "du tænker ikke på andre mennesker end dig selv"  Min mor og far er meget ked af det og kan ikke forklare dem at det er bedst for den at være et sted der bliver taget sig af den .... Men efter alt den her modstand er tanken kommet, gjorde jeg det for mit eget ego ?? er det misforstået kærlighed ?? har jeg bare dummet mig bigtime  Embarrassed Embarrassed Embarrassed

Mvh Rasmus
Logget

“If man has no tea in him, he is incapable of understanding truth and beauty”
viggo okholm
Full Member

Beskeder: 135

Vis profil
« Svar #1 Dato: August 06, 2010, 07:07:43 »

Hej Rasmus.

Den historie er vist til en læring, men jeg ved ikke til hvad. Men som jeg se rdet så er de gode "gerninger" vi gør ikke altid til andres bedste og dine forældre havde måske en pointe uanset dine intentioner.Hvor ved man fra at fuglen får det bedre nu?
Men du er modig  og jeg synes det er meget stærkt at du kommer frem med historien.Jeg vil vælge at fortsætte den lidt og lidt ud fra dine kvababbelser med "dræbersneglene" Jeg kender ingen midler umiddelbart hvor disse snegle overlever og uden at skade menneskets høst.
Jeg har en søn og han er altså rigtig buddhist som helelr ikke vil slå dem ihjel i sin kolonihave, han smider dem så ud på en skrænt tæt ved en trafikeret vej, så kan du gætte resten
Vi har lige haft problmet her selv,hvepse, de havde valgt en bolig på vores loft og jeg er noget frygtsom efetr at være blevet stukket engang, sikkert ren hysteri, men vi bor til leje så jeg spurgte hvem der evt skulle betale for fjernelse. Det skulle afdelingen og jeg lod mig overtale til at lade Mortalin komme. I dagligdagen har vi en insektfanger  som ha rreddet både edderkopper,fluer og hvepse.Men en diskussion hos familien gav et svar og en holdning at folk fra Mortalin og slagtere i forvejen har en "dårlig Karma" på grund af det de gør så lad andre tage det "beskidte" arbejde.
Så er det jeg tænker dobbeltmoral mig selv inklusiv.
P.s. Har du lyst til at være med d.28.8 ?

V.H. Viggo
Logget
Shinmyo
Full Member

Vis profil
« Svar #2 Dato: August 06, 2010, 07:23:31 »

har ihvertfald fået noget at tænke over  Undecided men synes det er svært når man snakker dyr/insekter med hvad der er mest hensigtsmæssigt, også hvis de gør skade på afgrøder. Jeg mener vores liv afhænger jo ikke af de ærter ? så er det hensigtsmæssigt at slå ihjel for det ... Smiley det er en balancegang tror jeg   yelling smiley

Skal være dig svar skyldig , aner faktisk ikke hvad der sker her den 28.8  wondering smiley

Vh Rasmus
Logget

viggo okholm
Full Member

Beskeder: 135

Vis profil
« Svar #3 Dato: August 07, 2010, 06:19:34 »

Hej Rasmus.

Gå ind under arrangementer og se, det gælder træf for medlememr af web sangha samt opstart af en Odense gruppe samme dag.

Jeg vender tilbage i diskussionen.

Viggo
Logget
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 407

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: August 07, 2010, 07:27:18 »

Kære Rasmus.

Du har gjort en gerning som du mente var det bedste på det tidspunkt. Nogle ville have gjort det samme, andre ikke. Din intention var god! Og det er det vigtige.
At spekulere over om det var det rigtige at gøre bagefter hjælper dig ikke, det er på ingen måde hensigtsmæssig.
At hænge i fortiden er helt naturligt, men desværre ikke en hjælp på vejen. Hvad du kan gøre noget ved lige nu er din intention i dette øjeblik, for det er den der leder dig fremad.

En rigtig god øvelse, når man har svært ved at slippe følelser, er at undersøge dem til bunds. Hvad består de af, hvor kommer de fra, og er de også afhængige af omstændigheder og uden kerne?
Hjælper det at give slip, eller gør det situationen bedre at klynge sig til den?

Logget

Gert
Gæst
« Svar #5 Dato: September 12, 2010, 09:55:43 »

Inde på www.shoken.dk (som er en fantastisk god hjemmeside!), finder du mange buddhistiske emner, der omsættes til hverdagens/dagligdagens problemstillinger, bla det at kunne tilgive. Findes inde under "Buddhistisk praksis" og under menuerne går du ind på "hverdagsliv". Der er meget spændende og lærerig læsning og om tilgivelse skriver Shomon bla. :
"For nogen er den, som det er allersværest at tilgive, dem selv. Se tilbage på situationen. Kunne du have handlet anderledes, med den viden, du havde dengang, i den situation, du stod i? Eller gjorde du, hvad det var muligt at gøre; dit bedste - ikke det bedste, men det, du kunne, med den viden og erfaring, du havde, i den situation, du stod i? Kan du tilgive dig selv for ikke at kunne mere, for at være i den situation? Hvis det er umuligt, så start med at tilgive dig selv, at du ikke var, som du kunne ønske dig at være."

Håber det er brugbart?    Smiley
Logget
Shinmyo
Full Member

Vis profil
« Svar #6 Dato: September 19, 2010, 05:40:47 »

Ja det kan være yderst gavnligt det man finder på shoken.dk og de andre sider af vores vejledere  happy dancing

Tror det er meget normalt efter man ser sig selv som buddhist at man prøver at gøre alt godt, og helst så hurtigt som mulig og derved kan tage forhastede beslutninger . Fortryder det stadig ikke, men det kunne være gjort mere "galant" og den har jeg taget på mig-OG lært af Smiley

Vh Rasmus
Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: