Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:28:21

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Nydelsen af alkohol
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Nydelsen af alkohol  (Læst 579 gange)
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Dato: Maj 31, 2010, 09:41:05 »

Jeg ved godt at vi hver især vælger vore egne prioriteringer omkring nydelse, fravalg og livsførelse, men alligevel kunne jeg da godt tænke mig at vide lidt om holdningen til alkohol.

Selv nyder jeg helt uden problemer en enkelt øl eller et glas vin i ny og næ, jeg kan godt  lide en whisky, men min hobby er at samle urter,frugter, blade m.v. til fremstilling af mine egne blandinger og smag til det man kalder kryddersnaps.

Så jeg drikker altså en sådan en dagligt og måske to, men jeg kan ikke fordrage at blive beruset så på den måde bliver det altså til ren nydelse dog uden at jeg nødvendigvis skal have en hver dag.

Så jeg vil såmænd bare gerne vide om det vil være en "synd" at byde på en enkelt elelr to smagsprøver d.28.8. efetr veloverstået meditation og" faglig" snak.

Kærlig  hilsen Viggo
Logget
Seiren
Full Member

Beskeder: 125

Vis profil
« Svar #1 Dato: December 07, 2010, 09:13:05 »

Jeg kan sagtens finde på at nyde et glas vin eller lignende og ser umiddelbart ikke noget modstridende i det. Der hvor jeg tænker det er problematisk er hvis man drikker sig fuld, for der sløre vi sindet og træffer af og til nogle dårlig valg. Det er ved at være mange år siden jeg har været fuld - Jeg bryder mig ikke om det. Dog ville jeg ikke have lyst til at drikke alkohol i forbindelse med meditation - hverken før eller efter.
Logget

Sometimes you have to lose your mind to come to your senses...
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: December 07, 2010, 10:14:17 »

Nu har du jo heldigvis valgt en japansk skole Viggo, så dine snapse er ingen synd  Grin

Min lærer fortalte mig engang at en del af det at være præst i Japan også er at kunne bære en brandert... Når man er ude for at forrette begravelser er en almindelig del af forløbet at de efterladte ofrer til præsten på den afdødes vegne, og det de ofrer er sake. Det kan efter sigende blive til en del, hvis det er en stor familie!! - og mens der ses skævt til egentlig beruselse, ses der endnu mere skævt til en præst som nægter at modtage disse ofringer.

Under formel træning drikker man ikke alkohol, men som regel afsluttes gyo med et par glad sake (bvadr). Du kan således sagtens byde på smagsprøver - bare du ikke drikker nogen under bordet  Cheesy
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: December 07, 2010, 10:25:50 »

Her var det mange fornuftige ord om alkohol. Jeg er helt enig i at en liten smak en gang i mellom ikke bør være noe problem - så lenge vi har vett på å ikke drikke så mye at vi blir beruset.

For øvrig er jeg helt enig med denne danske professoren:

Dansk livsfilosofi

En professor stod foran sit hold med en del effekter foran sig .
 Da forelesningen begyndte, tog han lydløst et stort tomt
 syltetøjsglas, som han fyldte med sten, som var ca. 5 cm i diameter.
 Da der ikke kunne være flere sten i glasset, spurte han de
 studerende: "Er glasset fyldt nu?"
 Alle var enige om at det var det.

Så tog professoren nogle smasten frem, dem puttede han ganske  forsigtigt ned i glasset, imens han rystede det, derved faldt de  små sten ned igennem sprekkerne imellem de store sten.  Da glasset var proppet til kanten, spurte han de studerende igen, "Er glasset nu fyldt?"
 Alle var enige om at nu var det fyldt.

Da professoren nu tog en pose med sand frem grinede de studerende, for professoren kunne jo sagtens helde den del sand ned mellem sprekkerne, der stadigt var mellem de store sten og smastenene, han fyldte  nu glasset helt op med sand.

"Nu!" sagde professoren "Vil jeg gerne have, at i forestiller jer at dette  glas er jeres liv!"
 De store sten, er de betydningsfulde ting i jeres liv, -familien,
 kæresten/ægtefællen, børnene, jeres helbred -altsa ting, som hvis I mister alt andet, end netop lige disse ting, så vil jeres liv fortsat være fyldt.

Småstenene er så andre knap sa vigtige ting, sa som jobbet, dit hus,din bil. Og sandet er alt andet.
"Se! Hvis I først fylder glasset med sand, sa er der jo ikke plads
 til smasten og store sten. Det samme gelder for jeres liv, hvis I bruger  alt jeres tid og energi pa små ubetydelige ting, sa bliver der ikke plads til de store og betydningsfulde ting.

Hav' altid fokus pa hvilke ting, der er vigtige for netop dig, sa
 dit liv bliver Iykkeligt. Leg med dine børn, afset tid til lægebesøg, så  helbredet altid er i orden. Gå i byen med din partner, og alligevel vil der fortsat være tid til at tage på arbejde, gøre rent i huset, og alt det andet "sand og småsten"

"Fyld dit liv med store sten -ting der virkeligt betyder noget.
 Hold styr pa hvad der skal prioriteres som store sten.Resten er jo bare  sand!"

Professoren kikker nu hen over de studerende, tager en øl frem, og helder ganske forsigtigt en hel øl ned i de sidste små mellemrum mellem sandet, smastenene og de store sten.

Han vender sig mod klassen og siger:" Og moralen er! Lige meget hvad  fanden, der sker i dit liv, er der altid plads til en øl !
Logget

Metta,
Kåre
Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #4 Dato: December 10, 2010, 09:31:48 »

Først tak for en reaktion på mine alkoholspørgsmål, mon det er julemånedens forbrug som pludselig gav anledning til reaktion Wink
Nå men svarene passer mig  trods alt fint, da jeg ser alkohol som en nydelse, smiley hitting smiley w. lol som ikke må blive til lidelse. smiley hitting smiley w. lol tazmanian devil Samtidig har jeg en naiv ide om at de forskellige stoffer som e ri urter er med til at passe på min forgængelige krop så den trods alt forbliver sund.

Men måske der bliver et træf engang her,som ikke kun skal være alvor,hvor jeg kan få lejlighed til at brillere.

Gassho Viggo
Logget
Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: