Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:24:33

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Etik og filosofi
| |-+  Etiske problemstillinger
| | |-+  Jeg afstår fra at slå ihjel
« forrige næste »
Sider: [1] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Jeg afstår fra at slå ihjel  (Læst 482 gange)
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Dato: Maj 18, 2010, 12:11:33 »

Det er egentlig ikke så svært at holde det løfte man tog som det første ved tilflugten, når bare man er lidt nærværende og har tålmodighed med den edderkop der sidder og stirre på en som om man var en fed flue.

Men jeg er ikke alene i min husholdning. Min mand, som ikke er buddhist, vil ikke have myre i vores hjem og omkring det. Han siger de ødelægger flisegangene og soklen på huset og det har han faktisk ret i. Han vil heller ikke have muldvarpeskud i græsplænen og det er jeg så helt ligeglad med. Heldigvis tror jeg han er kureret fra at sætte en fælde op igen efter at det knuste hans hjerte at finde en lille fyr i den første gang han satte en ned.

Så myrene er det største "problem" sammen med myggene og fluerne som han med glæde klapper.
Og nu er myrene i hele vores stue. Jeg synes faktisk de er hyggelige, men det synes han ikke. Så nu vil jeg gerne finde en metode der gør at de ikke har lyst til at være andre steder end i vores græsplæne inden han sprøjter mod de små og begår massemord. Og det skal nok gå lidt stærkt for han er også begyndt at lægge mærke til dem.

Jeg er blevet anbefalet at lægge kaffegrums. Men for det første ved jeg ikke hvor de kommer ind i vores stue, for det andet prøvede jeg at lægge lidt grums ved siden af deres hjem i haven og det kravlede de gladeligt på.

Then what to do?

Har I andre gode ideer der gør det muligt at holde kryb, myg, fluer og "skade"dyr væk (fra ikke buddhistiske ægtefæller ;-) uden at de skal lide døden for det, så del gerne.

Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #1 Dato: Maj 18, 2010, 01:05:15 »

Jeg har haft glæde af at lægge kaffegrus der hvor de kommer ind i huset, men hvis ikke du ved hvor det er, er det jo ikke en mulighed... Min søde svigerdatter eksperimenterede med en selvopfunden 'myrefælde': hun hældte honning på køkkenbordet, og forventede at myrerne ville blive tiltrukket (det gjorde de!!) og så sidde fast i det (og spise sig ihjel? Hun var ikke helt klar på det punkt...). Den virkede ikke.

Du kan ikke redde hele verden, og din mand ejer sin egen karma. Jeg synes det er fint at prøve at finde alternative løsninger, men hvis ikke det kan lade sig gøre, må du have tålmodighed - ikke bare med myrerne, men også med din mand! Han gør det bedste han ved, og ingen kender en andens verden.
Logget

Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: Maj 18, 2010, 01:44:23 »

Han er faktisk blevet rigtig inspireret og er blevet super god til at lade langt de fleste små kryb i fred, både af hensyn til mig, men også fordi han forstår at ønsket om liv ,er noget alle væsner har tilfælles. Han er også manden der fodre de mus der er i huset rosiner og kattene der besøger haven leverpostej. Men de der ødelægger ejendom er han endnu ikke overbevidst om og så vil jeg gerne finde alternativer som jeg kan bruge og fortælle om, så der er et andet valg, for det ønsker han også hvis de findes, ved jeg.

Sjovt at vores myre tilsyneladende ikke skræmmes af kaffegrus  wondering smiley Måske der skal større mængder til.

Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #3 Dato: Maj 18, 2010, 02:30:23 »

Har spurgt mig lidt for, og kanel skulle også virke afskrækkende - men igen; det kræver at du finder ud af, hvor de kommer ind. Når stedet er fundet, bør det lukkes til, fx med ler, og man kan så strø kanel om stedet. God fornøjelse!
Logget

Chorin
Full Member

Beskeder: 119

Vis profil
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2010, 04:30:59 »

Som shoken siger så er kanel et glimerende middel mod myre - jeg tør ikke sige om de rent faktisk dør af det, men min mor lage kanel i vores køkken fordi vi havde myre og de forsvandt som dyg for solen.
Logget

Må Diamant Vejen bringe liv og lykke til alle levende væsner

Gashho
Bjarne
Newbie
*

Beskeder: 24

Vis profil
« Svar #5 Dato: Maj 18, 2010, 05:13:59 »

At lokke myrer til at spise sig selv ihjel med honning er vel aktiv dødshjælp Wink Eller?
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: Maj 20, 2010, 03:04:58 »

Jeg har også før hørt tippet om kanel.
Kan du ikke lige prøve det af Senshin, og så fortælle os andre om resultatet?
 Smiley
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Senshin
Sr. Member

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #7 Dato: Maj 29, 2010, 02:26:59 »

Kanel virker fremragende!

Jeg har prøvet det af flere steder i haven og de flytter med det samme.

Heldigvis fandt vi også hullet hvor de kom ind i huset, så nu er det lukket, og som det ser ud nu får de lov at residere i vores have alligevel  happy clapping hands

Logget

Sider: [1] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: