Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:23:24

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Hjerteligt velkommen - hvem er du?
| | |-+  Daishin (David)
« forrige næste »
Sider: 1 2 [3] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Daishin (David)  (Læst 1897 gange)
daishin
Full Member

Beskeder: 122

Vis profil
« Svar #30 Dato: November 22, 2010, 08:57:04 »

Du bliver ikke lærer fordi din egen lærer siger "nu kan du undervise" (d.v.s. ordinerer dig), men det sker i det øjeblik et andet menneske ønsker at være din elev! (Ikke?) Og du fortsætter på samme måde med selv at være elev hele livet.
Jeps, og det tvinger mig til ydmyghed, til at fortsætte med at være elev og prøve at finde et sted mellem "elev og elev" hvor mesteren springer frem: ikke min, ikke din, ikke hans. Det er sket, og det sker hele tiden, i en formel forhold mellem lærer-elev, i en uformel forhold mellem to venner, der snakker, i læsning af en meget inspirende email, midt i flyvende gæs eller midt i den mest absolut ensomhed. Der kan man begynde at snakke om "transmission", der forsvinder tanken om en selv og der er mesteren.

Jeg er med nu :-) 

Nej, jeg får (desværre) ikke is hver dag. Og det er jo ærgerligt, når nu det er almindelig kendt fakta at jo mere du spiser, jo nærmere kommer du oplysning.

Nåå, ja. Jeg mener, jeg har læst det i en eller anden sutta; Kåre kan sikker bekræfte det  Cheesy
Logget

Gassho
David
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #31 Dato: November 22, 2010, 09:41:10 »

Nej, jeg får (desværre) ikke is hver dag. Og det er jo ærgerligt, når nu det er almindelig kendt fakta at jo mere du spiser, jo nærmere kommer du oplysning.

Nåå, ja. Jeg mener, jeg har læst det i en eller anden sutta; Kåre kan sikker bekræfte det  Cheesy

Naturligvis. Det står i Mahahimaduddhasutta (Den store iskremsuttaen).  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #32 Dato: November 23, 2010, 10:39:50 »

Nåå, ja. Jeg mener, jeg har læst det i en eller anden sutta; Kåre kan sikker bekræfte det  Cheesy

Naturligvis. Det står i Mahahimaduddhasutta (Den store iskremsuttaen).  Smiley
Himaduddha betyder is? glad ruller
Tænk, jeg gik rundt med en forestilling om at Senshins oplysning skulle findes i "Mahabenandjerrysutta"... Embarrassed
På den anden side kan hele Lotus Sanghaens vej til oplysning jo findes i de tekster der indgår i "Pupapindanikaya" [kagestykkesamlingen] Smiley
« Sidste ændring: November 23, 2010, 10:47:04 af Yoren » Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #33 Dato: November 23, 2010, 11:56:16 »

Nåå, ja. Jeg mener, jeg har læst det i en eller anden sutta; Kåre kan sikker bekræfte det  Cheesy

Naturligvis. Det står i Mahahimaduddhasutta (Den store iskremsuttaen).  Smiley
Himaduddha betyder is? glad ruller

Ja, ifølge Buddhadattas "English-Pali Dictionary". Buddhadatta har i denne ordboken også konstruert palibetegnelser for en rekke moderne begreper som nok ikke fantes i det gamle India, som f.eks. : aeroplane - vyomayana; gaganayana .... Det er jo egentlig bare å sette sammen ord for "luft" eller "himmel" pluss "farkost".

Citat

Tænk, jeg gik rundt med en forestilling om at Senshins oplysning skulle findes i "Mahabenandjerrysutta"... Embarrassed

Hah ... det der er en typisk apokryf mahayana-tekst!  Cheesy  smiley hitting smiley w. lol

Citat
På den anden side kan hele Lotus Sanghaens vej til oplysning jo findes i de tekster der indgår i "Pupapindanikaya" [kagestykkesamlingen] Smiley

glad ruller
Logget

Metta,
Kåre
daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #34 Dato: December 06, 2010, 12:59:14 »

Wushan er online nu. Wu-shan fungerer ikke. En af dagene sætter jeg mit website online.
Wushan = ej/uden/nul/niks bjerg eller flad som en pandekage. Meget svært at stille sig op over for andre...

Wu er også meget zen-agtig og man siger det, når man ikke ved, hvad man skal sige og alligevel vil man være smart. Rigtige mænd siger det på japansk: MU! på en meget kontant måde, hvilket altid minder mig en (ko-ntant) spansk ko-rt kos brøle.

« Sidste ændring: Marts 28, 2011, 02:44:04 af daishin » Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #35 Dato: December 06, 2010, 02:13:27 »

Wushan er online nu.
Wushan = ej/uden/nul/niks bjerg eller flad som en pandekage. Meget svært at stille sig op over for andre...

Wu er også meget zen-agtig og man siger det, når man ikke ved, hvad man skal sige og alligevel vil man være smart. Rigtige mænd siger det på japansk: MU! på en meget kontant måde, hvilket altid minder mig en (ko-ntant) spansk ko-rt kos brøle.

Kommentarene er lukket men I kan altid "brøle" her, hvis det er, enten privat eller offentlig

Mu! (nå nej, jeg er ikke en mand....what ever!) Grin
Tillykke med din blog og med de indlæg du allerede har på den! Kiss (Nu mangler jeg bare at lære spansk. -Min nysgerrighed holder dårligt til ikke at kunne at få det hele med!...)
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #36 Dato: December 06, 2010, 03:05:09 »

tak,

du kan altid bruge google trans. Mere zen kan det ikke blive  Shocked
Prøv at læse min sidste indlæg oversat til dansk:
Citat
Sneen blev spist hele dagen, gå tabt, og alligevel så tæt på. Alene med mine piger, venner ... alene.
En dårlig i mit håndled. Mantraer uden at fortælle nogen.
Tågen var så tyk, dækker indkaldelsen af gæs og svaner flyvende. Gæs, svaner, gæs, måger og en enlig høg clueless. Alle der viser, hvordan det skal den sti, der viser, hvor himlen er grænsen.
Og så sidder jeg vise fuglene, hvor grænsen, og til himlen, hvordan stien

Undecided

Held og lykke med det
Logget

Gassho
David
Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #37 Dato: December 06, 2010, 05:08:52 »

tak,

du kan altid bruge google trans. Mere zen kan det ikke blive  Shocked
Prøv at læse min sidste indlæg oversat til dansk:
Citat
Sneen blev spist hele dagen, gå tabt, og alligevel så tæt på. Alene med mine piger, venner ... alene.
En dårlig i mit håndled. Mantraer uden at fortælle nogen.
Tågen var så tyk, dækker indkaldelsen af gæs og svaner flyvende. Gæs, svaner, gæs, måger og en enlig høg clueless. Alle der viser, hvordan det skal den sti, der viser, hvor himlen er grænsen.
Og så sidder jeg vise fuglene, hvor grænsen, og til himlen, hvordan stien

Undecided

Held og lykke med det

Hahaha! Curiosity killed the cat. -And so did google too Embarrassed
« Sidste ændring: December 06, 2010, 11:11:34 af Yoren » Logget

daishin
Full Member

Vis profil
« Svar #38 Dato: Marts 28, 2011, 02:48:10 »

En lille opdatering,

jeg har i dag skrevet min sidste post i dojhana. Det betyder at jeg sletter bloggen en af dagene. Jeg burde have gjord det, da jeg kom fra USA, men for at være ærlig, jeg kunne meget godt lide, den konstant strøm af besøgende fra hele verden (skam!)

Det er nu tid til forandring, og lade det gamle rådne i tidens hukommelse.

Jeg er til at finde her og privat.
Logget

Gassho
David
Sider: 1 2 [3] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: