Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:18:43

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Praksis
| |-+  Andre praksisformer
| | |-+  esoterisk praksis
« forrige næste »
Sider: 1 [2] Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: esoterisk praksis  (Læst 1960 gange)
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #15 Dato: April 26, 2010, 12:20:53 »

Sikke nogle flotte billeder - og nogle spændende dage det må have været!!
Hvor er det surt, Shoken, at du ikke kom afsted!  Cry  ØV. Dumme vulkan!
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #16 Dato: April 26, 2010, 12:35:19 »

Men Gonshin kom med.

Måske du (=vi)  skal flytte til Sverige, Shoken. De oplever altid alt det spændende uanset vejret eller aske   wondering smiley

Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #17 Dato: April 26, 2010, 02:07:53 »

Jeg kender godt siden :-)
Og ja, hvis man ingen familie så var det også stedet jeg gerne tog hen!!
Hvorfor tager han ikke kvinder ind?

Fordi han lever alene, som munk. Han ønsker ingen tvivl om sin status som cølibat praktiserende, og det undgår man åbenbart nemmest hvis man ikke har kvinder boende.

Mon vi er tilbage i spørsgmålet om hvem der egentlig burde tage burkaen på...?

Findes der klostre for kvinder andre steder så?

Smiley Enig! Eftersom der kun findes Tendai klostre/templer/centre i vesten som private initiativer, er det op til os selv at skabe de muligheder der mangler. Vi mangler i dén grad en velhavende moderkirke  Wink
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #18 Dato: April 26, 2010, 03:47:42 »

Fordi han lever alene, som munk. Han ønsker ingen tvivl om sin status som cølibat praktiserende, og det undgår man åbenbart nemmest hvis man ikke har kvinder boende.

Smiley Enig! Eftersom der kun findes Tendai klostre/templer/centre i vesten som private initiativer, er det op til os selv at skabe de muligheder der mangler. Vi mangler i dén grad en velhavende moderkirke  Wink

Jamen så synes jeg at Tendai Japan skulle overveje at spytte lidt penge i 'oversøisk mission' - og kaste dem i retning af Danmark  Smiley
 Kiss JA TAK
Logget

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #19 Dato: April 26, 2010, 05:18:31 »

Det ville ikke gå. Så ville tre mænd jo blive græsenker  wondering smiley
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #20 Dato: April 26, 2010, 06:19:47 »

Jamen så synes jeg at Tendai Japan skulle overveje at spytte lidt penge i 'oversøisk mission' - og kaste dem i retning af Danmark  Smiley
 Kiss JA TAK

Det er vel ikke først og fremmest penge vi mangler - men folk der er interesserede i at leve i et kloster, eller? Pengene skal såmænd nok komme; om ikke andet kan man jo nøjes med at leje et sted, så der ikke er nogen egentlig investering.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #21 Dato: April 26, 2010, 10:43:01 »

Kiss JA TAK

Det er vel ikke først og fremmest penge vi mangler - men folk der er interesserede i at leve i et kloster, eller? Pengene skal såmænd nok komme; om ikke andet kan man jo nøjes med at leje et sted, så der ikke er nogen egentlig investering.

Nej måske har vi ingen umiddelbare kandidater til et cølibat liv i kloster, men vi kunne da godt bruge et fast sted (vores eget sted) at samles i København (og Randers, og Odense, ...). Og så en europæisk gyo  Grin

Men hvis nu vi havde et kloster (eller bare et stort tempel), så kunne man tilbyde folk at opholde sig dér for kortere ellere længere tid.... Og holde alskens større / særlige arrangementer dér. -Jo, pengene fra 'moderkirken' skulle hurtigt få ben at gå på med mig i idéudviklings-gruppen! glad ruller
Logget

Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #22 Dato: April 27, 2010, 10:43:28 »

Men hvis nu vi havde et kloster (eller bare et stort tempel), så kunne man tilbyde folk at opholde sig dér for kortere ellere længere tid.... Og holde alskens større / særlige arrangementer dér. -Jo, pengene fra 'moderkirken' skulle hurtigt få ben at gå på med mig i idéudviklings-gruppen! glad ruller

Jajaja - Det lyder flot, men vi ved godt alle sammen at i først ville bygge et konditori, så en chokoladefabrik og til sidst en is butik...... og så er der ligesom ikke flere penge tilbage smiley hitting smiley w. lol
Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #23 Dato: April 27, 2010, 11:21:05 »

Jajaja - Det lyder flot, men vi ved godt alle sammen at i først ville bygge et konditori, så en chokoladefabrik og til sidst en is butik...... og så er der ligesom ikke flere penge tilbage smiley hitting smiley w. lol

blahblahblah blahblahblah blahblahblah Det kunne vi da aldrig finde på  Cheesy

Seriøst; hvis der var nok der var interesserede, så var det jo bare at leje et sted. Tendai er jo ikke en vinaya-tradition, så det er de færreste munke (selv de i klostre) der kan leve udelukkende af donationer. Keisho, for eksempel, lever af at udvinde termisk energi fra den jord hans tempel ligger på; Monshin har to jobs og hans kone arbejder også; nogle få af de japanske munke jeg har mødt har nok levet 'af' deres templer, men det kan de kun fordi de har arvet templer (og menighederne), og er lydhøre overfor menighedernes ønsker.
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #24 Dato: April 27, 2010, 12:30:32 »

Men findes der overhovedet nogen egnede steder til leje? Jeg mener, det er jo ikke lige så sjovt i en boldhal, en børnehave, eller et medborgerhus... Derfor forestiller jeg mig, at man bliver nødt til at eje stedet, for at kunne indrette det, pynte op, få gjort rent, passet på det, osv. (ligesom vores nuværende tempel - det er et fedt sted!, men der kan desværre ikke være flere end ca. 15 til retreats Cry )

Hvor finder man egnede tempel-lokaler til leje? Huh?
Logget

Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Svar #25 Dato: April 27, 2010, 12:37:01 »

Hvad med at oprette fx. en fond i Tendai-regi med formålet at kunne købe og drive et tempel? Det burde ikke være umuligt at få den slags stablet på benene. Altså, når andre trossamund kan, så kan Tendai vel også  Smiley
Logget
Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #26 Dato: April 27, 2010, 12:44:52 »

http://gomde.dk/index.asp?mode=Om%20os&language=danish&forside=http://gomde.dk/pages/news/retreat_dansk.htm

Hvis i kan holde den tibetanske stil ud glad ruller Vi er jo tilsyneladende mere glade for farvelade end i er. I kan lide kager, og vi kan lide farver.
Her er et billede af gompaen
« Sidste ændring: April 27, 2010, 12:51:04 af Allan » Logget
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #27 Dato: April 27, 2010, 01:21:02 »

Men findes der overhovedet nogen egnede steder til leje? Jeg mener, det er jo ikke lige så sjovt i en boldhal, en børnehave, eller et medborgerhus... Derfor forestiller jeg mig, at man bliver nødt til at eje stedet, for at kunne indrette det, pynte op, få gjort rent, passet på det, osv. (ligesom vores nuværende tempel - det er et fedt sted!, men der kan desværre ikke være flere end ca. 15 til retreats Cry )

Man lejer da bare et hus eller en lejlighed - det er da ligetil! Og som der også bliver sagt andetsteds: når andre trossamfund kan gøre det, hvorfor så ikke Tendai? Det kræver bare at der er nogen der vil det nok.

Både Monshin og jeg har valgt at stille (dele af) vores hjem til rådighed for Tendai. Monshin og Shumon har endda overdraget deres ejendom til sanghaen (de har ingen børn eller andre arvinger). I mit tilfælde startede det med at vi var en håndfuld glade entusiaster der holdt møder i min dagligstue - møblerne blev rykket til side så vi kunne sidde på gulvet, og det fungerede fint. På et tidspunkt tænkte jeg at det ville være rart med et rum der kun var dedikeret til praksis, så da Peter var bortrejst fik jeg ungerne til at hjælpe mig med at slæbe sengene fra vores (dejlige store lyse) soveværelse op ovenpå - der var en lille repos, hvor de netop kunne være. Arrangementet havde yderligere den fordel at han fik lejlighed til at se på nogen meget stærke følelser  Grin  Efter ganske kort tid savnede han sit soveværelse så meget at han indrettede et rum til os i en af længerne på vores gård. Der havde tidligere været hundepension/stald... men efter en fokuseret indsats havde vi vores første helt eget rum. Senere blev vores lejlighed herude ledig, og så flyttede vi derind en tid, indtil vi byggede vores dejlige hondo oppe på høloftet. Alt kan lade sig gøre, hvis man virkelig vil!
Logget

Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #28 Dato: April 27, 2010, 01:41:39 »

Billeder af de forskellige rum Tendai DK har haft: http://s852.photobucket.com/albums/ab83/piatrans/Tendai%20DK/
Logget

Yoren
Administrator
Hero Member

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #29 Dato: April 27, 2010, 04:08:23 »

Man lejer da bare et hus eller en lejlighed - det er da ligetil! Og som der også bliver sagt andetsteds: når andre trossamfund kan gøre det, hvorfor så ikke Tendai? Det kræver bare at der er nogen der vil det nok.

Både Monshin og jeg har valgt at stille (dele af) vores hjem til rådighed for Tendai. Monshin og Shumon har endda overdraget deres ejendom til sanghaen (de har ingen børn eller andre arvinger). I mit tilfælde startede det med at vi var en håndfuld glade entusiaster der holdt møder i min dagligstue - møblerne blev rykket til side så vi kunne sidde på gulvet, og det fungerede fint. På et tidspunkt tænkte jeg at det ville være rart med et rum der kun var dedikeret til praksis, så da Peter var bortrejst fik jeg ungerne til at hjælpe mig med at slæbe sengene fra vores (dejlige store lyse) soveværelse op ovenpå - der var en lille repos, hvor de netop kunne være. Arrangementet havde yderligere den fordel at han fik lejlighed til at se på nogen meget stærke følelser  Grin  Efter ganske kort tid savnede han sit soveværelse så meget at han indrettede et rum til os i en af længerne på vores gård. Der havde tidligere været hundepension/stald... men efter en fokuseret indsats havde vi vores første helt eget rum. Senere blev vores lejlighed herude ledig, og så flyttede vi derind en tid, indtil vi byggede vores dejlige hondo oppe på høloftet. Alt kan lade sig gøre, hvis man virkelig vil!

He he, skøn historie!!

Men kom denne snak egentlig fra...? ? Det var et eller andet om kloster-/ tempelmuligheder, eller noget...
Logget

Sider: 1 [2] Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: