Buddha, Dharma og Web-Sangha
Velkommen, Gæst. Venligst log på eller registrer.
Maj 19, 2012, 03:16:39

Log på med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Søg:     Advanceret søgning
What's up next:
Hver tirsdag i Slagslunde kl. 19 - 21
d. 20/5 Randers kl. 15-17
d. 26/5 Ålborg kl. 10.30-12.30
d. 31/5 Odense kl. 19-21.30
Se mere her på siden under "Arrangementer" og på http://www.tendai.dk/kommende-aktiviteter/
3427 Beskeder i 362 Emner af 54 Medlemmer
Seneste medlem: Søren Graves
* Hjem Hjælp Søg Log på Registrér
+  Buddha, Dharma og Web-Sangha
|-+  Den virtuelle Sangha
| |-+  Hjerteligt velkommen - hvem er du?
| | |-+  Rasmus
« forrige næste »
Sider: [1] 2 3 4 Gå ned Udskriv
Forfatter Emne: Rasmus  (Læst 1821 gange)
Kosei
Newbie
*

Beskeder: 33

Vis profil WWW
« Dato: April 21, 2010, 06:31:40 »

Hej fra det kolde nord

Så er det blevet min tur til at lave en præsentation af mig selv. Jeg er 37 år gammel, læge og arbejder for tiden 80 km syd for polarcirklen. Ellers hører jeg hjemme på det flade og smukke fyn i verdens største landsby Odense, som jeg savner ofte.

Min første tanke da jeg skulle skrive den præsentation, efter at have læste alle de andre flotte folk har leveret her, var at jeg ikke havde lyst. Dernæst gik det op for mig at ligesom jeg har hindringer i meditationen har jeg det også i at kaste mig helhjertet ud i buddhismen og at præsentere sig her var et skridt mere på vejen og det føltes lidt "farligt". Så blev jeg stædig og nu sidder jeg så her og taster løs. Jeg ved det hjælper at komme over "hindringerne" og jeg havde de helt samme kvaler med at betale dana, men nu hvor jeg har taget dét skridt har jeg mærket hvor stor en forskel det gør.

Jeg har mediteret gennem lidt mere end et år og været med til et par meditationsdage i Slagslunde. Jeg er aldrig nået med på retreats - jeg er blevet forhindret hver gang. Ser man et mønster? Jeg har meldt mig ud af folkekirken næsten lige efter jeg begyndte at meditere, men at kalde mig buddhist er jeg ikke nået til endnu. Jeg er skeptisk og kritisk siger jeg til mig selv, men måske er det bare min egen frygt for forandring hvem ved.

Jeg læser rigtig meget buddhistisk literatur og gør det faktisk hver dag. Jeg meditere dagligt om aftenen. Jeg har i 4 måneder vågnet 45 min før tid ved alarmen for at skulle op og lave morgenmeditation, men det er ikke lykkedes endnu - overvejer at indføre 5 minutters meditation bare for at komme igang, men jeg er altid så overambitiøs at det bliver et enten/eller. Jeg har kastet mig ud i onlinekurset som tendai lægpraktiserende og syntes først at Shoken's nye version hvor man bare fik et kursus ad gangen var skrædersyet til mig. Jeg må bare tilstå at jeg har brug for deadlines!! Alt i alt får jeg læst og praktiseret mens jeg er i Norge men har planer om virkeligt at komme igang når jeg kommer hjem til efteråret.

Det var lidt kort om mig selv. Jeg er slet ikke så rodet og impulsiv som ovenstående giver indtryk af Wink Spørgsmål er velkomne ellers glæder jeg mig bare til at deltage noget mere her i forum'et.

Rasmus

Logget

Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #1 Dato: April 21, 2010, 07:03:18 »

Jeg har meldt mig ud af folkekirken næsten lige efter jeg begyndte at meditere, men at kalde mig buddhist er jeg ikke nået til endnu.

Hej Rasmus, og velkommen til.

Jeg praktiserer selv Tibetansk buddhisme. Og noget jeg har fundet inspirerende er, at der i det tibetanske sprog, ikke findes noget ord der dækker vores betegnelse for "buddhist". I den tibetanske kultur skelner man ikke imellem buddhister og ikke-buddhister. Man anerkender at nogle mennesker praktiserer en anden religion, og man har respekt for at hver enkelt der praktiserer buddhadharma, gør det ud fra hans eller hendes karmiske dispositioner. Selv om man naturligvis godt kender forskellen på en lama der er langt på vejen, en alm. læg praktiserende der svarer til de danske "fir-hjuls-kristne" (dem der kun kommer i kirke v. dåb, konfirmation, bryllup og død - og ellers ikke bruger tid på religionen) og en praktiserende af anden religion, giver man dem ikke forskellige "mærkater" da man anerkender dem alle sammen som levende væsner med hver sin tilgang til spirituel praksis.
Jeg synes det er utroligt fascinerende at tænke på at der findes en kultur, hvor man ikke klarificerer folk ud fra baggrund og religion - og måske kan du også have glæde af denne lille historie, som jeg har haft det, i forbindelse med dine tanker om brugen af "titlen" buddhist.

Wink
« Sidste ændring: April 21, 2010, 07:05:00 af Allan » Logget
Kosei
Newbie
*

Vis profil WWW
« Svar #2 Dato: April 21, 2010, 08:50:14 »

Hej Allan

Tak! Og det er jo helt rigtigt at det ikke så meget handler om at sætte mærkat på sig selv:)

Rasmus
Logget

Taido
Full Member

Beskeder: 144

Vis profil
« Svar #3 Dato: April 21, 2010, 09:02:27 »

Rasmus.

Jeg læste lige dit indlæg hurtigt, men jeg håber vi kan snakke sammen når du engang vender hjem til vores fælles landsby.

Viggo
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #4 Dato: April 21, 2010, 11:48:01 »

Hej Rasmus! welcomming-party

Jeg tror vi to har mødt hinanden til en heldagsmeditation med Shoken og Chizen i Slagslunde sidste forår. Rigtig hyggeligt at 'se' dig igen her!

Jeg må indrømme at jeg trak kraftigt på smilebåndet da jeg læste din præsentation, for du skriver så meget, der kunne været skrevet af mig selv.
F.eks. det med at få lavet en præsentation Wink.... (nåh jo, nu skulle jeg jo liiige oprette forummet først, finde ud af at rydde spam, og så ..., osv. osv.!) Og det med at være eller ikke være 'officiel' buddhist. Jeg gik så liiiige 16 år før jeg tog officiel tilflugt. Så længe behøver der jo ikke at gå - der står jo ingen steder at man skal være helt ekstremt afklaret 360 grader rundt og i al evig fremtid Smiley, men det vil vi bare så gerne! (For mig blev det vigtigste til sidst at finde en lærer jeg kunne have tillid til).
Synes også jeg kender det med at blive overambitiøs, og dermed ende med slet intet at få gjort Huh? Gjorde engang det, da det var rigtig slemt, at jeg snød mig selv ved kun at sætte tid af til at sidde 10 min. Det blev sjældent kun til 10 min., for når jeg først sad der, kunne jeg jo lige så godt blive siddende, og jeg blev faktisk småærgelig over at jeg satte 'for lidt' tid af! Wink Jeg opdagede også, at hvis jeg satte mig, faktisk uanset hvornår, begyndte jeg at meditere af mig selv uden hindringer og tanker på andet der skulle/ kunne gøres i stedet - så det gælder måske bare om at få slået enden i puden, så skal resten nok komme Wink. (Men jeg kan ikke gøre det om morgenen, da jeg er en klaphat til at komme op!)

Hvorfor er du læge i Norge?
Vi har en god ven, der også lige er vendt hjem fra et lægejob i Norge (helikopterlæge).

Det lyder rigtig spændende at I vil få noget i gang i Odense! (Det kunne også komme nogle jyder til gode, tænker jeg...)
Jeg håber du får mulighed for at deltage her på forum. Synes det er dejligt og inspirerende at høre hvordan det går ens medpraktiserende.
Glæder mig selvfølgelig også til at se dig til retreat! Smiley Der bliver to retreats i efteråret - så mon ikke du når med denne gang..? Wink

Endnu en gang: Velkommen til !
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Shomon
Global Moderator
Sr. Member

Beskeder: 479

Tendai Soryo præst

Vis profil WWW
« Svar #5 Dato: April 22, 2010, 05:21:07 »

Hej Rasmus, og velkommen!

Flere af de ting du skriver om er ret generelle 'problemer' eller hindringer for folk. Selv skulle jeg tage tilløb i 14 år før jeg overvandt mig selv til at komme rigtigt i gang! Det der er vigtigt er hvad du gør, ikke hvad du kalder dig selv - og det du gør tæller, uanset at du måske ikke altid får gjort det du godt kunne tænke dig. Sæt ambitionerne ned. Lidt er bedre end ingenting, og typisk sker der det at lidt øvelse helt automatisk bliver til mere. Når først man er godt i gang med en stabil daglig praksis, så opdager de fleste hurtigt at de slet ikke kan undvære det - det store problem er at komme ind i den gode spiral. Et retreat er en rigtig god måde at komme i gang på - man får en ordentlig saltvandsindsprøjtning, og man møder andre praktiserende, som kan støtte en, og holde en på sporet. Når nu du sidder i 'landflygtighed' er det super godt at du deltager her; det er faktisk en overraskende god virtuel sangha, som kan mange af de ting en 'rigtig' sangha kan!
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #6 Dato: April 22, 2010, 08:23:12 »

Smiley shouting what

I tilfelle jeg skulle bli syk, selvfølgelig!

muhahaha!!
Logget

Metta,
Kåre
Lobsang Samten
Jr. Member
**

Beskeder: 71

Vis profil
« Svar #7 Dato: April 22, 2010, 08:36:29 »

Smiley shouting what

muhahaha!!

Åårh hold dog op!!! For det første er danske læger slet ikke uddannet til at behandle bjerg og skovtrolde, for det andet bliver trolde jo slet ikke syge - det eneste de ikke kan tåle er direkte sollys, og/eller eventuelt et BAD!!!

Så jeg kan udenmærket godt forstå Yorens spørgsmål - Hvis i bare holder jer fra sollys og sæbe, har i slet ikke brug for læger
glad rullerglad rullerglad rullerglad rullerglad rullerglad rullerglad ruller
Logget
Seicho
Jr. Member
**

Beskeder: 68

Vis profil
« Svar #8 Dato: April 22, 2010, 09:41:17 »

Velkommen til, Rasumus  Smiley

Ja ja, den fynske meditationsmilitz begynder at tage form. Jeg kan mærke det!
Logget
Yoren
Administrator
Hero Member

Beskeder: 547

Tendai kozo

Vis profil WWW
« Svar #9 Dato: April 22, 2010, 10:06:25 »

Smiley shouting what

muhahaha!!

-Jamen så skal du bare tage et stort stykke kage - det er godt mod alskens dårligdom!
Kender du "Dyrene i Hakkebakkeskoven", Kåre? Prøv at lytte til fadeburs-musens sang! Wink

"Jeg er en fadebursmus
lever her i sus og dus
her er mange fine finker
her er pølser - her er skinker

Når jeg vil hygge mig lidt
ta'r jeg et stort stykke fedt
men mod hoste og forkøl'se
er det bedre med en pølse!

........osv. "

(Og undskyld for spam af Rasmus' tråd!)
Logget

Gassho, Yoren.  http://yoren.dk/

"Be generuos with your joy. Give away what you most want. Be generous with your insights and delights." [Pema Chödrön]
Kosei
Newbie
*

Vis profil WWW
« Svar #10 Dato: April 22, 2010, 01:59:51 »

Først og fremmest vil jeg sige tak for "spam" og ingen undskyldninger der Smiley Det er det bare dejligt med reaktioner.

Det er vel ingen hemmelighed lægejobbet i Norge er godt betalt og samtidig håber jeg at få det godkendt som en del af uddannelsesforløbet til alment praktiserende læge. Ikke mindst er det jo også en stor oplevelse at bo i et andet land og her er jo vanvittig smukt.

Yoren: Tak for sidst:) Og det er jo ved at være længe siden, men jeg er sikker på jeg dukker op i Slagslunde igen. Nu har jeg fået en lille bil og det gør livet noget lettere end den 3 timers rejse det var med tog og bus.

Viggo og Solbjørg: Vi må starte med kaffe i august! Glæder mig allerede:)

Kåre: Trold eller ej jeg skal nok sætte et plaster på hvis du slår dig!

Shoken: Tak og jeg er enig. Bare det jeg startede med at sætte et mantra gentaget 5 gange som min praksis har gjort en kæmpe forskel. Indrømmet der er dage hvor det kun bliver til det men det holder mig "til ilden". Måske jeg skal lave noget tilsvarende med min morgenpraksis.........

Håber ingen er glemt:) Tak for den varme velkomst!

Rasmus
Logget

Kåre
Sr. Member

Beskeder: 459

Vis profil WWW
« Svar #11 Dato: April 22, 2010, 04:39:46 »

Kåre: Trold eller ej jeg skal nok sætte et plaster på hvis du slår dig!

Godt å vite at du har trollplaster i medisinskrinet!  Smiley
Logget

Metta,
Kåre
Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #12 Dato: April 23, 2010, 08:00:15 »

Dejligt at se dig herinde Rasmus!

Kunne du sætte tid til praksis af på et andet tidspunkt af dagen hvor du måske er mere motiveret/vågen? Jeg ved selv at jeg ville have enormt svært ved at meditere om morgenen. Eller måske en gående meditation til og fra job?  

Jeg glæder mig meget til at møde dig irl også, og du ved at du er velkommen i Randers   Smiley
Logget

Kosei
Newbie
*

Vis profil WWW
« Svar #13 Dato: April 23, 2010, 11:09:20 »

Tak Senshin:)

Jo du har ret. Jeg elsker bare siddende meditation specielt når man kommer ind i en god rytme. Træthed og falde i søvn er og bliver bare den største hindring i min praksis. Jeg har faktisk endnu ikke stødt på nogen af de andre - endnu - i min daglige praksis. Derfor er morgenmeditation det jeg har haft allermest glæde af når det ellers fungerede at komme op, så jeg tror jeg må forsøge at "snyde" mig selv igang. Om aftenen efter arbejde er jeg bare så træt at jeg ofte ikke kan holde mig vågen. Dog har jeg opdaget at Shikantaza fungerer langt bedre end åndedrætsmeditation. Jeg har forsøgt mig med gående meditation men har endnu til gode at opdage glæden ved det....men måske jeg skulle forsøge!? Nogen tips? Har alligevel overveket at gå på job om morgenen men det var nu mere for at smide at kilo eller 2 men kunne slå to fluer....Smiley
Logget

Senshin
Sr. Member

Beskeder: 417

Tendai Kozo

Vis profil WWW
« Svar #14 Dato: April 23, 2010, 11:26:15 »

Man kan gå med et mantra, det er supergodt til at holde fokus. Du kan gå med din vejrtræning lægge mærke til hvordan den ændre sig og opføre sig, du kan også tælle dine udåndinger eller du kan gå med metta, hvor du giver metta til alle væsner du møder (super hvis man er i dårligt humør)

Da du er glad for shikantaza, som jeg selv er, vil du måske sætte pris på at overføre den åbne bevidsthed til din tur, det gør jeg selv. Altså simpelthen tage indtryk ind både indefra og udefra og give slip igen. Noget der kan hjælpe med at holde fokus rigtig godt (oplever jeg i hvert fald) er at navngive det du oplever.
Hvis du går og du f.eks. bliver fanget i tanker og opdager det, så tænker du "fanget i tanker" eller blot "tanker" og giver slip igen. Hvis du sænker farten tænker du "sænker fart"osv osv. Det er ikke noget du skal bruge lang tid på og du skal ikke gå og finde på hvad du skal sige. Du skal blot konstatere og give slip. Det kan især være en hjælp i starten, eller på dage hvor opmærksomheden har tænkt sig at tage på ferie.
Det kan godt være at der vil gå lidt tid inden du finder glæden ved gående meditation, eller måske den kommer med det samme. Det handler bare om at gøre det. Selv ville jeg ikke undvære det. Man får set naturens (og alt andets) skønhed mere når man ikke er fanget i tanker hele tiden og så er meditation, motion og natur altså bare en fed kombi hvis du spørger mig  Wink

Tak Senshin:)

Jo du har ret. Jeg elsker bare siddende meditation specielt når man kommer ind i en god rytme. Træthed og falde i søvn er og bliver bare den største hindring i min praksis. Jeg har faktisk endnu ikke stødt på nogen af de andre - endnu - i min daglige praksis. Derfor er morgenmeditation det jeg har haft allermest glæde af når det ellers fungerede at komme op, så jeg tror jeg må forsøge at "snyde" mig selv igang. Om aftenen efter arbejde er jeg bare så træt at jeg ofte ikke kan holde mig vågen. Dog har jeg opdaget at Shikantaza fungerer langt bedre end åndedrætsmeditation. Jeg har forsøgt mig med gående meditation men har endnu til gode at opdage glæden ved det....men måske jeg skulle forsøge!? Nogen tips? Har alligevel overveket at gå på job om morgenen men det var nu mere for at smide at kilo eller 2 men kunne slå to fluer....Smiley
« Sidste ændring: April 23, 2010, 11:28:08 af Senshin » Logget

Sider: [1] 2 3 4 Gå op Udskriv 
« forrige næste »
Gå til: